ERVARING
Om optimale begeleiding te garanderen zet onderwijsheid haar (wetenschappelijke) kennis, praktijkgerichte ervaringen en haar omvangrijke netwerk in. Op deze manier is een dekkend aanbod te garanderen, zodat aan al uw wensen voldaan kan worden. Onderwijsheid maakt het mogelijk!
Directeur Stichting Naschoolse Activiteiten
De Stichting Naschoolse Activiteiten (SNA) is een organisatie op Curaçao die zich ten doel stelt om dé partner in dagarrangementen te zijn voor leerlingen van (niet alleen) de VPCO- scholen. Dit wordt gerealiseerd voor leerlingen van 2,5 tot 18 jaar door het bieden van opvang, (huiswerk-)begeleiding, bijlessen, creatieve en sportieve activiteiten die aansluiten bij de ontwikkelingsfasen en interesses van leerlingen en hun ouders. Na een periode als interim directeur, droeg ik hierna als directeur op vaste basis zorg voor integraal management van de SNA ter realisatie van groei, kwaliteit en een gezonde bedrijfsvoering. Ik optimaliseerde bedrijfs-, onderwijs- en personeelsprocessen door te sturen op kwaliteit en in continue afstemming met onze interne en externe stakeholders.
Zie ook: www.sna-curacao.org

Project- en interim management Peutercentra
In de periode van september 2017 tot februari 2018 heb ik twee nieuwe peutercentra opgestart en -gezet op Curaçao die voor 60 kinderen en hun ouders succesvol draaien. Vanaf de start was ik integraal verantwoordelijk als interim directeur, later als directeur. Met mijn expertise in leiding geven en in verandermanagement werkte ik met docenten en managers aan het ontwikkelen van een adequaat peutercurriculum en -onderwijs dat goed aansluit bij de basisscholen. Daarnaast realiseerde ik hier degelijk en duurzaam financieel, kwaliteits- en personeelsbeleid waarna ik leiding gaf aan de uitvoering hiervan. Door dit project ben ik vertrouwd geraakt met onder andere operations, financieel management maar ook de lokale Caribische wet- en regelgeving op het gebied van onderwijs en opvang.
Zie ook https://www.facebook.com/Peutercentrumdepareltjes
Innovatiemanagement speciaal, basis- en voortgezet onderwijs
VPCO verzorgt funderend, speciaal- en voortgezet onderwijs, waar binnen ik als innovatiemanager alle scholen van de VPCO heb begeleid door zorg te dragen voor de initiatie, afstemming en uitvoering van onderwijs- innovatieprocessen, informatie over te dragen en contacten te onderhouden rond onderwijsvernieuwing(en) alsook het aansturen van de deskundigheidsbevordering en competentieontwikkeling van betrokken collega's in alle lagen van de organisatie.
Zie ook: www.vpco.org
Lid Algemeen Bestuur- Voortgezet onderwijs
Binnen het bestuur droeg ik mijn steentje bij ten aanzien van goed onderwijs voor circa 3450 leerlingen middels beleidsvoorbereiding en de beleidsuitvoering: op hoofdlijnen en bij het uitoefenen van toezicht op de bedrijfsvoering en de strategische koers van de onderwijsorganisatie. Dit alles onder het motto: ‘centraal waar het moet, decentraal waar het kan’.
Zie ook: https://www.cvo-nf.nl/

Themacoördinator ‘onderwijs’ en docent
Het PPO is een instituut in Noordoost-Nederland voor Postmaster Psychologie Opleidingen (PPO), welke beroepsopleidingen en bij- en nascholingsactiviteiten voor psychologen verzorgen. Hierbij wordt samengewerkt met de Rijksuniversiteit Groningen en diverse praktijkinstellingen. Binnen de opleiding tot GZ- psycholoog behandelde ik didactiek en leerpsychologie, maar ook het gehele (internationale, nationale en regionale) onderwijsstelsel met hierbinnen het onderwijstoezicht, onderwijsbeleid, zorgstructuren, schooltypen, motivatietheorieën en passend onderwijs.

Trainer 'verbinden van onderwijs en jeugdhulp'

Trainer ‘Samen sterk op school’
De invoering van de wet Passend onderwijs en de spoedig daarop volgende decentralisatie van de jeugdzorg creëert nieuwe verhoudingen en nieuwe mogelijkheden voor gemeenten en schoolbesturen om de handen ineen te slaan rond de zorg voor kinderen, jongeren en gezinnen. In de training behandelde ik voor de gemeente Leeuwarden ‘passend onderwijs’ en over kansen in de samenwerking tussen jeugdhulpverlening en onderwijs, via de gemeenten.

Bovenschools stafmedewerker Onderwijs
- Hier heb ik ervaring rond het leiding geven binnen een onderwijsorganisatie ontwikkeld. Met strategisch inzicht beoordeel ik (interne en externe) kansen en bedreigingen. Het werken in een koepelorganisatie heeft ertoe geleid dat ik een helikopterview heb ontwikkeld;
- Binnen deze stichting was ik verantwoordelijk voor het onderwijskundig-, professionaliserings- en ondersteuningsbeleid van zestien basisscholen. Mijn ervaring varieert van het adviseren van het dagelijks bestuur tot het vertalen van maatschappelijk relevante ontwikkelingen naar gevolgen voor de inrichting van ons onderwijs. Zo was ik bijvoorbeeld de voorzitter van het intern begeleiders- netwerk en het bovenschools Zorg Adviesteam (ZAT) en dus verantwoordelijk voor Passend Onderwijs;
- Het ontwikkelen, realiseren, beoordelen en borgen van onderwijsbeleid waren kerntaken. Hierbij gaf ik advies rond structurele verbetering (en innovatie) van het onderwijs door in overleg te treden met bestuur, schoolleiders, externe (zorg- en onderwijs-) instanties, maar ook met de schoolinspectie, het voortgezet onderwijs, hogescholen, ouders (GMR) en de Raad van Toezicht;
- Ik kreeg dagelijks te maken met tegengestelde belangen, verscheidene belanghebbenden en vormen van toezicht en velerlei beleidsstukken waar ik met zorgvuldigheid alsook humor en veerkracht mee om kon gaan.

Lid werkgroep Ondersteunings-planraad

Zorgcoördinator
Hier heb ik de (didactische en pedagogische) zorg rond leerlingen met een extra zorgbehoefte georganiseerd en gecoördineerd, overeenkomstig het zorgbeleid en –visie van de school en stichting. Hierbij kan gedacht worden aan de coaching van leerkrachten, het uitzetten en uitvoeren van zorgbeleid, deelnemen in regionale overlegnetwerken en het begeleiden/ opstellen van (groeps- en handelings-) plannen en consultatieve leerling- en ouderbegeleiding.

Docent